Nyheter & debattinlägg

Spännande snackisar på byggnadskonferens i Schweiz

advanced_ny

Tidigare i höst ägde forskningskonferensen Advanced Building Skins rum i Schweiz huvudstad Bern. Konferensens målsättning är att bidra till minskad energianvändning i byggnader, genom att lägga fokus på lösningar för byggnaders yttre skydd mot väder och vind. Solkompaniets David Larsson var på plats, och deltog i flera sessioner med inriktning på byggnadsintegrerad solel.

Vilken var konferensens snackis inom solenergiområdet?
Allt fler pratar om vikten av att gå ifrån enstaka storstilade projekt till att i stället skapa en massmarknad för byggnadsintegrerade solceller, men det mesta som visades upp under konferensen tillhörde ändå den första kategorin. Schweiz verkar dock ligga i framkant, med många leverantörer av byggnadsintegrerade lösningar. Två intressanta exempel är MegaSlate från Meyer Burger, som redan installerats på 10 000 tak i Schweiz, och min egen favorit Nicer från MegaSol som verkar kunna installeras väldigt smidigt.

Stötte du på någon ny intressant teknik?
Ja, på konferensen presenterades fler sätt att skapa färgade solcellsmoduler. Det branschen nu verkar ha enats om, som det bästa, är att använda vanliga blå eller svarta kiselceller och sedan screentrycka färgen på insidan av frontglaset. Genom att jobba med ett raster av färgade punkter, och använda särskilda färger som släpper igenom de osynliga delarna av ljusspektret, går det att skapa moduler med i princip alla färger. Till och med vita moduler! För att hålla uppe verkningsgraden är det dock bäst med mörkare färger. På de screentryckta modulerna syns det inte att det är solceller, så de går utmärkt att gömma i arkitekturen. Värt att lyfta fram är att detta också gör det möjligt att lägga röda solcellstak, vilket många efterfrågar enligt en undersökning som presenterades under konferensen. Detta är också något som Tesla och Solar City använder för sin nya solcellslösning (se ovan).

Hur kan byggnadsintegrerade och färgade solceller få ett genomslag?  
Något vi jobbar med inom IEA-PVPS Task 15, och som också lyftes på konferensen, är vikten av att tydliggöra och värdera nyttorna med byggnadsintegrerade lösningar. Även om de producerade kilowattimmarna oftast blir lite dyrare än för en vanlig solcellsinstallation, kan nyttan för kunden ändå vara större. Det handlar dels om marknadsföring, men också om nöjdhet och stolthet. När det gäller fasader kan solceller ofta också ersätta andra dyra material.

Läs mer om Advanced Building Skins här!

Vill du dela detta inlägg?Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedIn