Nyheter & debattinlägg

Solkompaniet startar Sveriges första serviceorganisation

IMG_0318_old

Hallå där Linda Hellberg, chef för den nya serviceorganisationen. 
Varför gör Solkompaniet den här satsningen?

– Vi har märkt att många fastighetsägare efterlyser hjälp med att kontrollera att solcellsanläggningarna producerar på topp och är säkra. Man vill kunna kolla av sin solcellsanläggning kontinuerligt, precis som man gör när man besiktigar hissar eller andra viktiga installationer.

Behövs det service på solceller?
– Solcellsanläggningar har ju inga rörliga delar så det krävs inte så mycket löpande service, det är helt rätt. Anläggningarna blir dock större och större och en allt viktigare del i att försörja fastigheterna med el. Då innebär regelbundna kontroller att vi till exempel kan föreslå förbättringsförslag och förebygga fel innan de uppkommer. Dessutom kommer vi att kunna hjälpa kunderna mycket snabbare än innan om det skulle bli driftavbrott.

Snabbare?
– Ja, vi kommer att vara ett gäng som ständigt är på standby, redo att rycka ut när kunderna behöver hjälp. Historiskt har vi inte varit tillräckligt bra på att snabbt åtgärda fel, men med en egen serviceorganisation ska vi bli mycket bättre. Inga solcellsanläggningar ska någonsin behöva stå stilla. Dessutom tror vi att vi kommer att lära oss massor av att besöka solcellsanläggningar runt om i landet, vilket gör att vi kommer att bli ännu skickligare även när vi gör installationer.

Hur ska den som är intresserad av ett serviceavtal gå tillväga?
– Då får man gärna kontakta någon inom serviceorganisationen. Mig till exempel, på linda.hellberg@solkompaniet.se!

Vill du dela detta inlägg?Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedIn