Pressmeddelande: Tyska IBC Solar deltar i Solkompaniets nyemission

Wordpress ibc

I Solkompaniets nyligen genomförda nyemission blev IBC Solar AG tillsammans med Axel Johnson gruppens solbolag, Axsol nya delägare. Solkompaniet och IBC Solar, en global aktör inom solcellssystem och energilagring, har samarbetat sedan starten av Solkompaniet 2010. IBC Solar grundades 1982.

Solkompaniet och IBC Solar utökade sitt samarbete redan 2018 genom bildandet av det svenska grossistföretaget IBC Solar AB, som säljer IBC:s hela utbud till lokala och regionala solelinstallatörer i Sverige. Bolaget är ett helägt dotterbolag i Solkompaniet gruppen. Att tyska IBC nu blir delägare i Solkompaniet innebär att avtalet om att gemensamt utveckla svenska IBC Solar förlängs och förstärks.

– IBCSolar har samarbetat med Solkompaniet i tio år och ser mycket positivt på bolagets utveckling och att Solkompaniet har en mycket bra position på den snabbt växande svenska solelmarknaden. Vår bedömning är att Sverige kommer ha den bland den högsta tillväxten av EU länderna de kommande åren och därför tar vi nu ett steg till genom att bli delägare i Solkompaniet, säger Antje Anzi, internationell direktör i IBC Solar AB.

– Det är mycket glädjande att IBC nu också blir minoritetsägare i Solkompaniet. Det förstärker vårt långsiktiga samarbete ytterligare och visar att den svenska solelmarknadens starka tillväxt även uppmärksammas internationellt. För Solkompaniet är IBC:s fokus på kvalitét och internationella nätverk värdefullt i vår fortsatta expansion, säger Johan Öhnell ordförande i Solkompaniet.

Kontakt:

Johan Öhnell, 0708 51 58 50, johan.ohnell@solkompaniet.se

Antje Anzi , +49 (160) 98922969 , Antje.Anzi@ibc-solar.de

Vill du dela detta inlägg?Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn