SolkompanietInvesterareSolkraften solparkens fem faser

När en solpark ska byggas går projektet igenom fem olika faser. Här beskrivs samtliga fem.

Fas 1 - markutveckling

I den första fasen identifieras en lämplig plats för bygget av solparken. Här skrivs arrendeavtal mellan markägaren och utvecklaren av parken. Fasen tar cirka 6-12 månader och finansieras generellt av projektutvecklarna.

Fas 2 - projektutveckling

I den andra fasen tas en preliminär design och layout på solparken fram, här beräknas även förväntad beräknad elproduktion från solparken. Här sker även kommunikation med myndigheter, allmänhet och nätbolag för att få alla tillstånd på plats. Finansieringsbehovet ökar då t.ex. naturvärdesinventeringar och nätutredningar kan behövas. 5-10% av projektets CAPEX spenderas här. Fasen tar 1,5 och upp mot 2 år beroende på regelverk. Här kliver ofta externa finansiärer in som är villiga att ta risk, men som ser en stor potentiell uppsida.

Fas 3 - EPC (engineering, procurement, construction)

I den tredje fasen ökar kapitalbehovet så pass mycket att stora lån tas upp. Vissa finansiärer tecknar ett PPA om andra säkerheter saknas. - Fasen tar 1-2 år beroende på sommarsäsong.

Fas 4 - test

Den fjärde fasen är en test-fas, nu testas produktionen för att säkerställa alla produktionsparametrar på lång sikt. Finansiärer som vill sälja parken till en långsiktig ägare fokuserar på att minska risken för framtida ägare.

Fas 5 - långsiktig förvaltning 

En solpark beräknas producera under 40 år. Under denna tid genomförs löpande drift och förvaltning. De finansiärer som kliver in i denna fas har väldigt lite riskaptit och söker investeringar som står sig väl mot inflationen.


Max Koszela, Vice President Utility på Solkompaniet

Max Koszela ansvarar för Solkompaniets Utility-verksamhet som driver, utvecklar och bygger storskaliga solkraftsprojekt på mark. Han har gedigen bakgrund inom strategisk rådgivning, affärsutveckling och har lång erfarenhet av att leda branscher under transformation. Max har lång och djup erfarenhet av ledande positioner inom både konsultverksamhet, bank, tech, media och detaljhandel.

Som person är Max en målmedveten analytiker med ett starkt driv och patos. Han har förmågan att både fokusera på strategiskt långsiktiga modeller och att på kort sikt leverera smarta lösningar. Han har en MSc i teknisk fysik från Uppsala universitet och erfarenhet från bland annat Accenture, Swedbank, Bonnier, Adlibris och Semantix.

Max började på Solkompaniet i april 2022 och innehar sin nuvarande position sedan november 2022, han ingår även i Solkompaniets ledningsgrupp.

Nyhetsbrev

Vill du få uppdateringar om solceller på mark och tak, nya projekt och nyheter inom solelmarknaden? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Följ oss!

Relaterade nyheter

Skärmbild 2023-08-07 105118
Investerare
Sv
2023-09-04

Solkraften – Solkraft och hållbar utveckling

Hållbar utveckling innebär att tillfredsställa dagens behov utan att äventyra kommande generationers beh...
Skärmbild 2023-08-07 154748
Investerare
Sv
Mark
Park
Storskalig solkraft
2023-09-04

Solkraften – Solkraft och intäkter

Intäkter från solparker är ett ämne som väcker många frågor, särskilt med avseende på elpriserna på mark...
Skärmbild 2023-08-07 094839
Investerare
Sv
2023-09-04

Solkraften – Solkraft och kostnader

Kostnaderna för en solpark kan delas in i tre huvudsakliga delar: mark- och projektutveckling, som står...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Solkompaniet Sverige AB, orgnr. 5567801336 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata